Dekorator Menu

Badania wymienników ciepła

Wróć do listy

Zobacz więcej:

  • Cykle ciśnieniowe – Pressure cycles
  • Testy wibracyjne
  • Szoki termiczne
  • Odporność na próżnię – badanie szczelności wyrobu
  • Pomiary akustyczne w komorze bezechowej
  • Testy szczelności wyrobów, podzespołów i połączeń
  • Szczelność helowa – badanie szczelności wyrobu
  • Testy odporności na ciśnienie rozrywające (Burst tests)
  • Pomiary termowizyjne wymienników ciepła
  • Pomiary tensometryczne
  • Badania produktów naftowych i cieczy eksploatacyjnych
  • Badania korozyjne

Badania wymienników ciepła – wprowadzenie

Wymienniki ciepła poddajemy testom:

  • Temperaturowym
  • Ciśnieniowym
  • Środowiskowym
  • Wibracyjnym
  • Akustycznym

Wykonujemy testy wg norm:

  • BMW, FIAT, Ford, GM, Jaguar, Mazda, Mercedes, Nissan, PSA, Renault, Volvo, VW, Toyota i innych.

Dodatkowo wykonujemy:

  • Badania szczelności (również testy próżniowe)
  • Chip resistance tests
  • Testy uderzeniowe
  • Pin test (siły zerwania pinu)
  • Testy odporności chemicznej / testy starzeniowe tworzyw sztucznych
  • Badania czystości (wg normy DIN 8964-1)
  • Pomiary wielkości geometrycznych
  • Test chlorku wapnia
  • I inne na specjalne życzenie klienta.

Badamy:

  • Chłodnice
  • Rdzenie grzejników
  • Intercoolery
  • Chłodnice oleju
  • Łopatki i osłony wentylatorów
  • Kondensatory
  • Węże, rury, uszczelnienia itp.
  • Parametry przedstawionych testów są jedynie przykładowe. Istnieje możliwość zmian zakresów parametrów na życzenie klienta.

Badania starzeniowe wymienników ciepła

Badania starzeniowe pod statycznym ciśnieniem

Parametry techniczne:

  • Ciśnienie robocze płynu w układzie: 0-3 bar
  • Płyn w układzie: chłodziwo OEM
  • Temperatura płynu: do 120°C
  • Temperatura w komorze: do 90°C
  • Liczba badanych obiektów: do 8
  • Przykłady badań prowadzonych na urządzeniu
  • Aging test wg Volvo 09186804, VW TL 874
Badania starzeniowe pod stałym ciśnieniem

Stanowisko do badań Tank high flow thermal ageing

Parametry techniczne:

  • Medium: różne rodzaje chłodziwa
  • Temperatura: do 150°C
  • Całkowity przepływ: do 30 000 l/h
  • Ciśnienie: do 2,5 bar

Komora do badań temperaturowych

Testy starzeniowe (w warunkach stałej i zmieniającej się cyklicznie temperatury)
Parametry techniczne
Wymiary wewnętrzne: 1340 x 900 x 900 mm
Temperatura wewnątrz komory: do 140°C
Ciśnienie wewnątrz badanych obiektów: do 5 bar
Ilość badanych obiektów: do 4

Komora do badań klimatycznych

Testy starzeniowe (w warunkach stałej i zmieniającej się cyklicznie temperatury i wilgotności)
Testy szoków termicznych (przy użyciu 2 komór)
Parametry techniczne
Wymiary wewnętrzne: 1 650 x 1 050 x 950 mm
Temperatura wewnątrz komory: -40 – +180°C
Wilgotność: do 98% RH
Ciśnienie wewnątrz badanych obiektów: do 5 bar
Ilość badanych obiektów: do 4

Badanie korozji/erozji wewnętrznej i zewnętrznej wymienników ciepła

Korozja/ erozja wewnętrzna

Wymienniki ciepła poddawane są symulacji eksploatacji pod określonymi warunkami ciśnienia, temperatury i objętości przepływu użytkowej cieczy chłodzącej (na bazie glikolu etylenowego np. Havoline, G48, Paraflu, itp.) bądź cieczy zmodyfikowanej, przyspieszającej proces erozyjny bądź korozyjny zależnie od charakteru danego typu badania. Parametry te mogą być stałe lub zmienne (cykliczne). Wynikiem symulacji jest test szczelności lub/i ocena metalograficzna.

Urządzenia

  • Pompy cieczy EBARA (zakres: Q = 0 – ~15 m3/h)
  • Pompy cieczy Grundfos (zakres: Q = 0 – ~17 m3/h)
  • Pompa cieczy Grundfos typ CRN45-1 (zakres: Q = 0 – ~45 m3/h)
  • Przepływomierze elektromagnetyczne SIEMENS
  • Przepływomierze elektromagnetyczne ABB
  • Przetworniki ciśnienia WIKA (zakres: 0 – 4 bar rel.)
  • Termopary CZAKI typu K i T

Normy badawcze

  • ASTM D2570

Normy klientów

  • FORD, CEVT, Volvo, VW (LAH 03L 131), Renault, GMW, PSA, AUDI, BMW, Daimler, Chrysler, Toyota, Nissan, Honda, KIA, Fiat, Jaguar, Land Rover i inne.

Badanie korozji/ erozji wewnętrznej

Parametry techniczne

  • Nośnik chłodziwo lub korozyjne H2O (wg wskazań klienta np. ASTM D2570)
  • Przepływ: do 600 l/min
  • Ciśnienie: do 3,5 bar
  • Temp. chłodziwa: do 120°C
  • Ilość testowanych obiektów: max 2

Po teście wykonywane są badania metalograficzne.

Wyjaśnienia (Explanations)

  1. komputer sczytujący dane (recording komputer)
  2. szafka sterująca (cubicle)
  3. szafka sterująca pompy (pomp cubicle)
  4. zbiornik grzewczy (heat tank)
  5. grzałka(heater)
  6. czujnik temp. (temp. sensor)
  7. pompa (hot fluid pomp)
  8. podwójny wymiennik ciepła (double heat exchanger)
  9. zbiornik wyrównawczy (expanding tank)
  10. przepływomierz (flow meter)
  11. obiekty badań (tested radiators)
  12. czujnik ciśnienia (pressure sensor)
  13. wentylator (fan)
  14. silnik wentylatora (fan engine)
  15. szafka sterownicza wentylatora (fan cubicle)
  16. osłona (shield)

zawór (valve)

kierunek przepływu (flow direction)

Badanie korozji wewnętrznej chłodnic EGR i CAC

Badanie korozji wewnętrznej w podwyższonej temperaturze (analiza metalograficzna po przeprowadzonym badaniu).

Parametry techniczne

  • Medium: skondensowane spaliny (pH 1,5-2,5) lub płyn korozyjny (wg wskazań klienta).
  • Cykle: suche/mokre.
  • Temperatura cyklu suchego: do 300°C.
  • Maksymalna liczba badanych obiektów: 6.

Przykładowy test

  • Zgodny z VW LAH 03L 131

Badanie korozji/erozji wewnętrznej ze stałym lub zmiennym ciśnieniem

Parametry techniczne

  • Testowany płyn: chłodziwo lub woda korozyjna według żądania klienta (np. wg ASTM D2570)
  • Przepływ objętościowy (sekcja HT): do 12000 l/h
  • Przepływ objętościowy (sekcja LT): do 1200 l/h
  • Ciśnienie: do 3,5 bar (absolute)
  • Temperatura chłodziwa: do 120°C

Po teście wykonywane są badania metalograficzne.

Objaśnienie

  • Podgrzewacz
  • Wymiennik ciepła
  • Pompa gorącej cieczy
  • Testowany rozpraszacz ciepła
  • Zbiornik wyrównawczy
  • Czujnik temperatury
  • Przetwornica częstotliwości
  • Czujnik ciśnienia
  • Przepływomierz

Korozja zewnętrzna

Badania odporności na korozję zewnętrzną wyrobów za pomocą komory solnej

Komora umożliwia prowadzenie testów złożonych – kombinacja oddziaływania mgły solnej, kondensatu wodnego, powietrza, temperatury i wilgotności.

Parametry techniczne

  • Wymiary robocze: 2865 x 1020 x 710 mm
  • Pojemność: 2500 dm³
  • Zakres temperatur: 35 – 49°C
  • Wilgotność: 95 – 100% RH
  • Ciśnienie rozpylanego powietrza: 1 bar
  • Ciśnienie w badanym obiekcie: do 25 bar

Przykłady możliwości badawczych komory

  • VDA 233-102
  • DIN 50021 CASS
  • DIN 50021 SS
  • DIN 50017 KK
  • DIN 50017 KTW
  • DIN 50017 KFW
  • VDA 621-415
  • ASTM G85 A3 (SWAAT)
  • ASTM B117
  • ISO 9227
  • GME 60 2006
  • VW PV 1210
  • FIAT 50180*
  • klient musi dostarczyć normy do badań

Badania emisji freonów – badanie szczelności samochodowych układów klimatyzacyjnych

Badanie szczelności w samochodowych układach klimatyzacyjnych w oparciu o określenie ilości wydzielającego się czynnika chłodniczego. Metoda badań opiera się na kondycjonowaniu obiektu badawczego w szczelnej komorze temperaturowej (MINI SHED) i analizie stężenia czynnika chłodniczego w jej wnętrzu z wykorzystaniem chromatografii gazowej z detekcją płomieniowo jonizacyjną (GC-FID).

Urządzenia

  • Komora MINI SHED
    • wymiary wewnętrzne: 600x600x1000 mm
    • temperatura: do 130ºC
  • Chromatograf gazowy Agilent 7820A

Wydajność cieplna

Badania wydajności cieplnej: chłodnic, intercooler’ów i innych wymienników ciepła

Parametry techniczne

  • Przepływ powietrza: 360-12 500 kg/h
  • Temp. powietrza: 10-40 (50)ºC
  • Typ chłodziwa: H2O, 35 i 50% glikolu
  • Przepływ chłodziwa: 500-17000 l/h
  • Temp. chłodziwa: do 100ºC
  • Moc grzewcza chłodziwa: 130 kW
  • Temp. powietrza doładowania: do 220ºC
  • Przepływ pow. doładowania: 70-1500 kg/h
  • Ciśnienie pow. doładowania: 0,5-2,5 bar
  • Moc grzewcza pow. doładowania: 70 kW
  • Temp. oleju: do 145ºC
  • Przepływ oleju: 2-40 l/min
  • Moc grzewcza: 15 kW

Badanie charakterystyk wentylatorów

Parametry techniczne

  • Przepływ powietrza: 360-12 500 kg/h
  • Opory przepływu powietrza do 2300 Pa
  • Temp. powietrza: 10-40ºC
  • Prąd zasilania do 100 A
  • Prędkość obrotowa do 10 000 obr/min
  • Możliwość zasilania układów z PWM

Badania metalograficzne wymienników ciepła

Badania metalograficzne wymienników ciepła wykonuje się:

  • do oceny korozji – po testach korozyjnych wymienników ciepła
  • do oceny połączeń lutowanych tych wyrobów.
  • Zobacz więcej na stronie: Mikroskopia i metalografia

Odporność na wodę

Odporności wymienników ciepła na wodę badamy w różnego rodzaju testach. Mogą to być badania:

  • odporności na zawilgocenie
  • badania odporności na wodę pod wysokim ciśnieniem
  • badania odporności wyrobów na brodzenie – wadding test
  • i wiele innych.

Zobacz więcej na stronach:

Badania odporności na warunki środowiskowe – odporność na wodę

Splash test – stanowisko do badania odporności komponentów na szoki termiczne zimną wodą

Komory i inna aparatura badawcza do badań odporności na pył i wodę (w tym testów IP)

Badania elektrowentylatorów

Elektrowentylatory poddawane są:

  • badaniom funkcjonalnym i testom trwałościowym
  • badaniom odporności na warunki środowiskowe
  • pomiarom parametrów elektrycznych i charakterystyk

Testy trwałościowe elektrowentylatorów

Test trwałościowy śmigieł elektrowentylatorów

Badanie polega na cyklicznym rozpędzaniu i hamowaniu śmigła elektrowentylatora. Test może być przeprowadzony w temperaturze otoczenia lub podwyższonej maksymalnie do 120°C.
Zapewniamy rejestrację temperatury i prędkości obrotowej w czasie testu.

Test Spin to burst

Badanie polega na rozpędzaniu śmigła elektrowentylatora aż do rozerwania. Test może być przeprowadzony w temperaturze otoczenia lub podwyższonej maksymalnie do 120°C.

Normy

  • ESJN11-8C607-A1 p.4.14, p.4.15
  • ESH1BG-8C607-AB p.4.14, p.4.15
  • ES 3S71-8C607 BA p.III.X

Podstawowe parametry urządzenia do badania śmigieł

  • Maksymalna średnica śmigła: 700 mm
  • Temperatura: do 120°C
  • Maksymalna prędkość: do 12000 obr/min
  • Możliwość uzyskania podciśnienia poniżej 50,8 mmHg (Abs)

Testy zmęczeniowe i wytrzymałościowe wymienników ciepła

Testy zginania krućców wymienników ciepła w komorze temperaturowej

Parametry techniczne

  • Częstotliwość: do 10 Hz
  • Ciśnienie wewnętrzne: do 3 bar (stałe)
  • Moment zginający: do 20 Nm
  • Zakres temperatur: od -30°C do 130°C
  • Rejestracja sygnału obciążenia
  • Możliwość obciążenia więcej niż jednego króćca jednocześnie
  • Możliwość zadania obciążenia w 3 kierunkach
  • Badania tensometryczne naprężeń

Przykładowe specyfikacje

  • Specyfikacja CEVT 0005952/1 p.3.4.4
  • Lastenheft 10356669-000-02 punkt 6.2.2.9
  • Lastenheft 10274837 000 03 punkt 6.1.3.9.
  • Lastenheft 10533102-000-02 punkt 6.2.2.9
  • QV 17003 punkt. 2.2.2.4
  • Specyfikacja Volvo 09186804 p.3.4.4
  • Zleceniodawca musi dostarczyć specyfikacje będące własnością klienta

Testy komponentów wymienników ciepła oraz kompletnych modułów

Low speed crash test wymienników ciepła i modułów

  • Energia uderzenia do ok. 300 J
  • Rejestracja za pomocą szybkiej kamery

Testy szczelności wymienników ciepła

  • Test szczelności, lokalizacja źródła wycieku
  • Max ciśnienie powietrza: 4,0 bar
  • Max ciśnienie azotu: 25 bar
  • Max ciśnienie helu: 40 bar
  • Dokładność zadawania ciśnienia powietrza: ±0,1 bar
  • Dokładność zadawania ciśnienia azotu: ±0,1 bar
  • Temperatura: otoczenia

Przykładowe wymagania

  • QS 17003 (17.05.2000), p. 2.2.2.2
  • Lastenheft 10356669 000 02 punkt 6.1.2.1*

klient musi dostarczyć normy do badań

Testy wentylatorów

  • Rejestracja sygnału obciążenia
  • Temperatura: otoczenia
  • Po temperature cycling test
  • Po heat stability test
  • Po simulated service test

Przykładowe wymagania

  • Fiat 9.02217 p. 2.9.
  • Ford ES 3S71-8C607-BB (14/03/2005), p. III. T.*

klient musi dostarczyć normy do badań


Powrót
do góry strony